Wikipedie říká, že výraz incel je zkratka anglického spojení „involuntary celibate“, česky „nedobrovolný celibát“, a označuje skupinu lidí, které spojuje pocit zklamání, misantropie, misogynie, rasismus a odpor k sexuálně úspěšným mužům. Nikdy jsem si nemyslel, že si tato nelichotivá slova budu spojovat právě s Batmanem, jehož rozdvojená osobnost už několik desítek let tahá davy slintajících fanoušků i spokojených kritiků s malými zápisníčky, do kterých píšou své sny o tom, jak rádi by se stali režiséry.
Ale… Batmane co se s tebou stalo? Jednou jsi byl suave, lamač ženských srdcí na povrchu a uvnitř zničený cílevědomý génius s moralitou na pravém místě. A teď? Teď je z tebe chodící sociální troska a jediná tvá suave energie vychází z krásně oblé tváře Roberta Pattinsona.
Podlamují se vám kolena? Nám ne, ale jenom protože sedíme.
Robert Pattinson
Miluji Roberta Pattinsona. Jeho výběr rolí, laxní přístup k životu a konstantní lhaní v rozhovorech (nerozeznám pravdu od fikce) mu vysloužilo status jednoho z tělesně i herecky nejvýjimečnějších jedinců v celém Hollywoodu. Jako velkého herce na velkém plátně jsem ho poprvé potkal při promítání filmu Cosmopolis (2012). V tu chvíli mi bylo osmnáct a pokoušel jsem se najít nové uplatnění v centru společenského chaosu. Ne jako student umělecké školy, ale jako příkladný člen kapitalistického syndikátu.
By the way věděli jste, že režisér David Cronenberg chystá na rok 2022 nový film s Viggo Mortensenem a Léou Seydoux? <3
Chtěl jsem se stát produktivním chlapcem se stálým zaměstnáním a pomalu jsem se připravoval na život dospělého muže. Na děti, hypotéku… V tu chvíli jsem se potkal s Robem. Spolužačky ze základní školy měly s hrdostí vyvěšený plakát jeho atletické postavy ze Stmívání hned vedle tabule. Byl poslepovaný z malých A4, ale výsledek se roztáhl do nadživotní velikosti. Jak já ho nenáviděl. Proto jsme ho o přestávce s kamarádkou Míšou rituálně spálili. Robert vzplanul jako naše nenávist ke spolužačkám, jejich nadřazeným pohledům a stádovému smýšlení. Ale potom se něco stalo. Něco nepředvídatelně rozkošného.
Zadání maskérům na setu filmu Stmívání bylo jasné: Udělejte z Roba sexy smažku.
Robert Pattison hrál ve filmu Davida Cronenberga. Tato odchylka zachytila mou pozornost jako ztrápený kuřák v baru. Snímek jsem okamžitě zhlédl a nemohl jsem uvěřit svým očím. Byl jsem naprosto frustrován mou nechápavostí. Svou nemožností film uchopit, obalit ho v jasných tvarech a zahodit. Něco na něm bylo. Něco fascinujícího. Okamžitě jsem si koupil knižní předlohu, za večer ji přečetl a podíval se na film znovu. A znovu. A znovu. Má láska k Robertovi rostla jako dobře hnojená růže a mé útroby našly pocit, který se objeví pokaždé, když člověk potká svou první lásku. Našel jsem svého oblíbeného člověka.
Naše světy se asi před měsícem spojily skrze jedno z retrospektivních interview pro GQ, ve kterém Pattinson řekl, že Cosmopolis je jeho nejoblíbenější film, ve kterém kdy hrál. Ach Robe…
Pick your fighter: zádumčivý, sexy, špinavý, zranitelný…
The Batman
Podivné je, že v The Batman, jak se jej Matt Reeves rozhodl nazvat, používá jen jednu z jeho vlastností. A to je jeho maskulinní brada, která tak ráda hlásá do světa: „Neboj se mě oholit, nekoušu.“
Název filmu nelhal. Batman je opravdu hlavní postavou. Bruce Wayne se vytratil. Zůstal přilepený k obrazovce, která mu pomalu propaluje zorničky. Únava ale není jeho jediným koníčkem. Je to i absence emocí v tváří tvář velkým pravdám. Pravdám, které mění základy jeho vnímání reality a kterým čelí svojí stoickou tvář. Nemá totiž nikoho, s kým by se o vzruchy svého nitra podělil. Nevím, jestli je to důsledek asociálního života celého štábu za dob pandemie, ale ve snímku je jen velmi málo momentů, ve kterých by se Pattinson mohl projevit jako Bruce Wayne a odhalit svou emocionální a sociální stránku.
Je jasné, že je to nabroušená pointa. Ostrá jako Pattinsonova čelist. Jeho zavrhnutí společnosti odráží jeho vnitřní traumata a rozpolcenost. Bohužel to však potlačuje vytříbený herecký temperament, jímž Robert Pattison tak mistrně vládne [Good time (2017) byl skvěly film]. A tak jenom kouká. Kouká v kostýmu, kouká v saku a kouká v košili. Kouká na důkazy, kouká na Catwoman, kouká na Gordna, kouká na Riddlera, a tak nějak kouká kolem sebe.
Kostým Batmana je tak skutečně hlavní postava filmu. Nikoli člověk, který se v něm skrývá.
Batman a Mad Max mají společného víc, než by se mohlo zdát. Ve snímku Mad Max: Fury Road (2015) se stane Mad Max pozorovatelem Furiosy, která je hlavním hybatelem událostí, zatímco Mad Max stojí se zvednutým palcem u cesty, odráží útoky a zvedá morálku. Batman taky. Zoe Kravitz ho provází zaplivanými špinavými kluby, zničenými byty. A skrývá v sobě temné tajemství, které ji ničí zevnitř. Její ztráta nejmenovaného člověka ji pohání hluboko do nitra gothamského podsvětí jako naleštěná tyč hasiče. Motivace k činu je pevně vytesána do její duše. V kontrastu s Batmanovým apatickým výrazem je její nutkání konat výrazné a procítěné. Jako pláč jednonohého sirotka nad ztrátou boty.
Stačí se jen podívat na Toma Hardyho v roli Maxe a hladina adrenalinu začne samovolně stoupat.
Což je určitě taky pointa – podpoření Batmanovi absence citu k lidem. Ale když veškerou silnou motivaci má vedlejší postava, tak trochu nastává problém. Ne v hrdinově vývoji, ten je velmi silný. Ale v tom, proč by nás měl vůbec zajímat. Catwoman je chytrá, motivovaná, krásná a dost hustá. Pouští se do akce po hlavě a nenechá se zastrašit. Batman udělá asi tři Batman věci a všechny jsou traileru. To, co divákovi neukážou je, že Batman dvakrát omdlí, udělá spoustu škody (a dost možná zabije spoustu civilistů) kvůli falešné stopě a má naprosto zbytečný plášť.
Zbytečný plášť
Proč zrovna tento Batman nosí plášť? Existuje nějaké jiné vysvětlení než to, že je Batman? Nemá ho na létání a nemá v sobě nic, co by ho chránilo před kulkami. Jeho jediná funkce je, že ho za něj nepřátelé tahají a že pokaždé, když se dramaticky otočí, někoho plácne po tváři. Takže proč má plášť? V tomto provedení Bruce Wayn působí jako praktický člověk, který ze života odstřihl všechno přebytečné a nechal si jen to nejnutnější. Tak proč má plášť?
Režisér: Tenhle Batman nemusí mít plášť. Jen mu zavazí.
Producent: Ale Batman má plášť.
Režisér: Ale tenhle ho nepotřebuje.
Producent: No jo, ale Batman má plášť.
Režisér: A co kdyby neměl.
Producent: Tak by to nebyl Batman. Ale ninja v kostýmu.
Režisér: Aha.
Producent: No jo.
Režisér: Takže musí mít plášť.
Producent: Jo.
Režisér: Mmmm. A jak se jinak máš?
Producent: Manželka má covid.
Režisér: To je mi líto
Producent: Mě taky.
Režisér: Hmm.
Producent: Mmm
Batmanův stín
Většina Hollywoodský filmů se velmi statečně drží zavedené struktury, kterou tak působivě popsal Syd Field. A The Batman není výjimkou. V každém filmu se dozvíme téma a zápornou postavu filmu v prvním aktu snímku. V Batman začíná (2005) to byl Ra’s al Ghul vs Batman. Pomsta vs Odpuštění. V Temném Rytíři (2008) to byl Joker vs Batman. Chaos vs Řád. Temný rytíř povstal (2012) Bane vs Batman. Tady nevím… Odhodlání vs apatie? Kapitalismus vs Komunismus? Herecký projev vs voiceover? Fakt nevím.
Ačkoli je seznam Batmanových nepřátel olbřímý, studia často sázejí na osvědčené stálice jako jsou např. Joker, Joker nebo Joker.
Batmanův protivník je jeho stínem. Chtějí to samé, ale každý trochu jiným způsobem. Hrdina tou morální, stín tou amorální cestou. Ra’s al Ghul chtěl zachránit Gotham tak, že se ho pokusí zničit. Batman tak, že se ho pokusí spasit. Joker se snažil zbavit Batmana tím, že ho zabije. Bruce Wayne se snažil zničit Batmana tím, že za něj najde náhradu. Ve trojce fakt nevím. Nolan se inspiroval knihou Příběh dvou měst od Charlese Dickense. Paříž je plná korupce a Londýn je idealizované místo plné morálky. Takže odpověď bude někde tam.
Ve filmu The Batman se chce Riddler pomstít všem zkorumpovaným pohlavárům ve městě. Batman se chce pomstít všem, kteří páchají zločin. Oba tráví většinu svého času ve sklepě a oba nosí masky, aby zakryli svou citlivou podstatu. Toto zrcadlení působí moc hezky. Když odečteme zabíjení a spoustu peněz na Batmanově účtu, tak je to jako ze života.
Oproti Riddlerovi v podání Jima Carreyho je Danova verza mnohem… ehm… usazenější.
Riddler má ve filmu krásný úvod. V několika prvních momentech zabije nejmenovanou postavu. Vypadá u toho děsivě, ale přitom ji zabije nemotorně. Jako by to dělal poprvé. A taky že jo. Ukáže se, že je dost incel, který si začal hrát na hrdinu. Stejně jako Batman. Ale místo hledání vrahů, vyrábí bomby a zabíjí politiky, kteří zničili Gotham zevnitř. Opovrhuje lidmi na dálku a zakládá internetové gangy pomocí svých nenávistných videí a prohlášení.
Vlastně to není tak těžké. Být součástí internetového kultíku. VPN je maska a zprávy manifesty. Stačí se podívat na komentáře pod několika fotkami jakékoli krásné dívky z Instagramu a smete vás záplava desítky let kultivovaného hněvu.
Schválně jsme vybrali ještě docela humornou zprávu ze sekce bizár.
Čím hlouběji však člověk pátrá, tím temnější věci najde…
Batman i Riddler se ve filmu dívají na svět především prostřednictvím počítače a internetu. To jejich pohled na svět značně redukuje. Je totiž velice jednoduché zjednodušit svůj názor na člověka pouze na základě seskupení několika pixelů. A neuvědomit si, že ono seskupení v reálném světě reprezentuje mnohdy komplexní osobnost z masa a kostí. Musíme se naučit povznést se nad kolektivně sdílenými informacemi a říct si, že člověka samotného nedefinuje jeho internetový obraz.
*Autora sledují na Twitteru 2 lidé. Berte prosím jeho výroky s rezervou.
Vizuál
Představte si ten nejkrásnější obraz na světě. Dejte na něj šlehačku a položte ho na nahé tělo vašeho výběru. Nádhera? Ano. Nádhera. Teď zhasněte světlo. Zapalte svíčku a pomalu zavírejte oči, dokud se řasy nezačnou dotýkat. Hotovo? Co vidíte? Nic? Správně. No… a tak nějak vypadá každá akční scéna v tomto filmu.
Nenechte se zmýlit, film má skvělou, imersivní atmošku, ovšem připravte se, že místy budete dost mžourat.
Herci
Batmanovu vnitřní apatii vůči lidskému kontaktu krásně doplňuje Collin Ferrel v roli Tučňáka, který se koupe v radosti svého zla. Přidává tak chaotickou energii a upřímnou radost z cizí bolesti. Stejně tak Riddler, který si užívá svého vyššího poslání, působí jako Youtube Ježíš, co nám byl seslán božským algoritmem. Show ale ukradne Catwoman. Její osobnost se divákovi otevře a dovolí nám strávit s ní pár láskyplných momentů plných napětí. A Batman. Batman je jen kostým a Bruce jen náplň. Což zase prohlubuje jeho charakterizaci. Bruce odmítá být sám sebou. Chce být někým jiným. Chce být Batmanem. Zrozen z traumatu, které se časem proměnilo ve vysokooktanové palivo, které jej pohání.
Závěr
Ale…
Je to nuda. Přitom všechno dává smysl. Pointa je krásná, herci jsou nádherní, Catwoman je super, je to celé příjemně pomalé s důrazem na postavy. ALE akce nejde vidět, Batman zbytečně moc trpí a je to dlouhé. Příšerně dlouhé a má to asi 5 konců.
Filmu proto dávám 5 z 10 zklamaných incelů. 👨💻
Autor: Matěj Nemrava